Saturday 5 May 2012

Combi-namen (10)

For an explanation in English, please scroll down.
Sommige namen hóren gewoon bij elkaar. Maar of dat nou een extra reden is om een huwelijk of een relatie aan te gaan ... In ieder geval gebeurt het wel, zie onderstaande voorbeelden.
De eerste trof ik aan in de Digitale Stamboom van het Rotterdamse Gemeentearchief. Hoeveel mooier wil je ze hebben...
Dobbelaar-van den Dobbelsteen
En dat een perk z'n schoonheid ontleent aan een bloem, dat moge duidelijk zijn.
Bloem-van der Perk
Op het blog van mede-tweep @nap_kin trof ik onderstaande advertentie aan. Met haar vriendelijke toestemming plaats ik die hieronder. Veel hollandser kan je ze niet krijgen.
Kastelein-van der Neut
Dat duinen bewegelijke elementen in de natuur zijn omdat ze uit stuifzand bestaan, mag ook als bekend worden verondersteld.
van Duijn-Stuifzand
De laatste van deze serie behoeft geen uitleg.
Knol & de Ruiter
Summary
Explaining what this post is all about, is not easy. Basically it deals with surnames and then with striking combinations thereof. 'Striking' is a relative term because these name combinations are striking in Dutch. Possibly there are similar examples in the English language but those I don't know.  Let me tell you where this strange collecting mania came from. My grandmothers' family name is Doelman, which may be translated as Goalie. She married my grandfather whose family name is De Langen. Lang or Lange is best translated as Tall. So my grandmothers' married name was The Tall-Goalie. Funny? Coincidence? Predestination? I'll leave it up to you. No matter what, it was sufficient reason for me to start my collection of mostly family ads. Below I tried to find a proper translation for the name combinations shown above.
Dobbelaar-van den Dobbelsteen --> Gambler-Dice
Bloem-van der Perk --> Flower-Bed
Kastelein-van der Neut --> Innkeeper-Peg
van Duijn-Stuifzand --> Dune-Drift-sand
Knol & de Ruiter --> Horse-Rider
Any examples in your language? Please let me know.

2 comments:

  1. Het blijft een leuke serie die ik met plezier lees. Mocht ik toevallig combi-namen tegenkomen dan stuur ik ze aan je door.

    ReplyDelete
  2. Dank je en ik houd me aanbevolen!

    ReplyDelete

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...