Tuesday 24 April 2012

Combi-namen (9)

Combi-namen zijn achternaamparen die op de één of andere wijze een glimlach veroorzaken. Of je vraagt je alleen maar af hoe toevallig het is dat juist die twee namen met elkaar verbonden zijn. Ik ben tot deze misschien toch wat merkwaardige verzameling gekomen doordat mijn grootmoeder van moederszijde door het leven ging als Antje de Langen-Doelman. Uit deze combi blijkt al dat ik het met het taaltechnische aspect niet al te nauw neem. De meeste combinaties vind ik tussen de familieadvertenties in voornamelijk de NRC en het AD. 
In deze episode komen aan bod a) wind en windrichtingen en b) pleonasmen.
Westerhof-van Oosterhout
Zuidema-Oostema
Omdat deze twee combi-namen slechts drie windrichtingen afdekken, tot slot een windvlaag.
Wind-Flach
Een pleonasme is, zo heb ik lang geleden geleerd, een uitdrukking waarin een zelfde begrip tweemaal tot uitdrukking komt. Over het algemeen wordt zo'n pleonasme als een stijlfout gezien maar wanneer zoiets voortkomt uit een huwelijksrelatie, dan zou ik dat niet als stijlfout willen betitelen. Maar noemenswaard is het wel, vind ik.
de Ronde-Buijs
van den Houten-Nap
Dekker-Fokker
Waarschijnlijk ten overvloede, een buis is rond, een nap is van hout en een fokker maakt van dekken zijn werk.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...