Tuesday 24 January 2012

Tekeningen (2)

Toen ik eind vorig jaar over de tekeningen van mijn vader schreef, wist ik niet dat mij nog een ontdekkinkje te wachten stond. Dat zit zo.
Omdat ik sinds 1 januari jl. wat minder in het verenigingsleven zit dan voorheen, heb ik nu wat meer tijd om allerhande zaken aan te pakken. Zo ook het verder inrichten van het familiearchief. Daar is een behoorlijke achterstand. O.a. moet ik een aantal papperassen bekijken die ik al een tijd geleden van mijn moeder heb gehad. En daar ben ik nu dus mee bezig. Tot de eerste dingen die ik in handen kreeg, behoorde een aantal ansichtkaarten die kennelijk als souvenir van vooroorlogse vakanties de afgelopen 75 jaar hebben overleefd. Een paar daarvan kwamen mij wel erg bekend voor. En ja hoor, het zijn straatgezichten uit Rothenburg ob der Tauber, dezelfde straten waarvan mijn vader vier pentekeningen heeft gemaakt (zie blogpost 28-12-2011). 
Om de vergelijking wat te vergemakkelijken, hieronder een van die vier pentekeningen en de ansichtkaart die als voorbeeld heeft gediend. Daaronder een afbeelding van Streetview. Zo te zien heeft de tijd in Rothenburg stilgestaan. 
Rothenburg o/d Tauber, Rödergasse und Markusturm, gesign. JC Miebies '41


De Rödergasse zo'n 75 jaar later
Foto ex Streetview
Was er al eerder twijfel of die vakantie van mijn vader en moeder in 1941 had plaatsgevonden, uit het poststempel valt met enige moeite op te maken dat onderstaande kaart, met mijn vader's handschrift, op 26.7.39 uit het Deutfches Reich is verstuurd. De geadresseerde is mijn grootvader Andreas Miebies.



No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...