Sunday 11 December 2011

Onze vliegtuigen (3)

Het jaar 1969, waarin ik in de onderstaande vliegtuigtypes gevlogen heb, staat in mijn 'werkgeheugen' bekend als het jaar van de conference in Athene. Sommigen denken nu misschien dat ik met oudjaar in Athene was maar dat was niet het geval. Daarom ter verduidelijking, de KLM is lid van de burgerluchtvaartorganisatie IATA. Een maal in de twee jaar was er een bijeenkomst, in het Engels: een conference, van alle aangesloten lucht-vaartmaatschappijen (carriers in het jargon) in een over het algemeen aangenaam oord (in 1967 vond die vergadering plaats in San Juan, Puerto Rico). Daar werden dan allerhande zaken besproken. Mijn/ons pakkie-an was het proberen de KLM-voorstellen m.b.t. vrachttarieven tussen/binnen Europa, Afrika en het Midden/Verre Oosten aangenomen te krijgen. (Ook in de scheepvaart heeft de term conference een vergelijkbare betekenis, bv. de Noord-Atlantische Conference.) In die tijd kon je nog met andere carriers over tarieven praten. Als je dat tegenwoordig doet, riskeer je gevangenisstraf (in de USA) of tenminste boetes (in de EU) wegens het vormen van een kartel. Twee van mijn voormalige collega's hebben dat eerste aan den lijve moeten ondervinden! (Voor de goede orde, ze werkten toen al niet meer voor de KLM...)
Die bijeenkomsten duurden meestal zo'n 4-6 weken. Veel vrije tijd hadden we niet maar in Athene lukte het om op een zondag op en neer naar Rhodos te gaan. Zodoende vloog ik in mijn eerste DC-6B.
Ik herinner me nog dat er, kort na op 13 mei te zijn teruggekeerd op de Rembrandtweg in Amstelveen, een bom explodeerde op de bovenste etage van het Hilton in Athene, het hotel waar wij verbleven en de vergadering hadden. 
Uit: Building the Cold War van A.J. Wharton
Die aanslag werd gepleegd door tegenstanders van het toen aan de macht zijnde zogenoemde kolonelsregime. Ik ben sowieso al geen liefhebber van rotjes maar aan dit soort klappers heb ik al helemaal geen behoefte.


27-4-1969, Douglas DC-6B, OA960, ATH/RHO, 264/25048 mijl

27-4-1969, Boeing 727-200, OA965, RHO/ATH, 264/25112 mijl
Foto ex freeskyproject.com
Het meest in het oog springende verschil tussen de DC8 50series en 6oseries, is de lengte. De DC8-63 was zo'n 11 meter langer dan de DC8-53 nl. ruim 57 meter. Op de foto's is dat wel te zien.

16-6-1969, Douglas DC8-53, KL673, SPL/YUL, 3422/31306 mijl
Foto ex mst-aviation.nl

27-6-1969, Douglas DC8-63, AC622, YYZ/YUL, 315/31936 mijl
Foto ex nwan.co.uk (Brian Jones)
ATH = Athene
RHO = Rhodos
SPL = Schiphol
YUL = Montreal
YYZ = Toronto


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...