Wednesday 3 August 2011

Vandaag... (1)

Vandaag is de 97e geboortedag van mijn vader Johannes Cornelis Miebies (geb. Den Haag, 3-8-1914 - overl. Apeldoorn, 13-4-1945). Ik heb hem niet bewust gekend en hij mij nauwelijks. Hij heeft de twijfelachtige eer om drie maal te zijn begraven. Eerst op de fusilladeplaats in het Kruisjesdal, daarna op of rond 26 mei 1945 op de begraafplaats Heidehof in Ugchelen en nu ligt hij sinds de 70-er jaren op het Ereveld in Loenen. Soms vraag je je wel eens af hoe mijn/ons leven zou zijn verlopen als hij wat langer bij ons geweest zou zijn. Maar dat soort bespiegelingen hebben niet zo veel zin. We gaan dus maar weer over tot de orde van de dag, een bezoekje aan mijn moeder brengen.


Tijdens zijn diensttijd ca. 1935


Uit: De Patriot van 1-6-1945


Het monument in het Kruisjesdal aan de weg tussen
Apeldoorn en Hoog-Soeren. Je moet weten waar het is,
anders rijd je er zo voorbij...

2 comments:

  1. Hallo Peter, Ik las net je erebetoon aan je vader, Johannes Miebies, dat je, nu al jaren geleden, op het web plaatste. Mijn naam is Eric van der Wal, en mijn vader, Jan van der Wal, is in de oorlog zelf ook gearresteerd in Apeldoorn voor verzets werk, in Maart 1945. Gelukkig heeft hij zijn ordeal overleeft, maar wel in Kamp Amersfoort en in het Oranje hotel in Scheveningen gezeten. Hij heeft nooit veel over de oorlog gesproken, behalve zo af en toe over vrienden die mijn ouders hebben verloren. Ik schrijf dit, omdat na de oorlog mijn ouders vertelde dat Johannes Miebies een goede vriend was. Aangezien mijn ouders ook anderen die in het Kruisjesdal vielen goed kenden, denken wij dat ze elkaar in verzetsband hebben ontmoet. Mijn ouders zijn al jaren dood, dus ik kan het niet meer vragen. Hebt u misschien enige informatie over het werk uw vader deed, en of hij bij een groep behoorden. Voor mijn ouders was het kruisjesdal een ontzettend belangrijk punt, en wij zijn daar als kinderen ieder jaar van Amsterdam naar toe gegaan voor een paar minuten stilte. Het zou geweldig zijn als ik meer kon uitvinden over mijn ouders' verzets werk in de oorlog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eric, kan je mij een mailtje sturen? Mijn adres is patmiebies at gmail dot com

      Delete

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...